LIGA 3: ȘOMUZ FĂLTICENI - CSM PAȘCANI (30 aprilie /ora 17.00) VEZI LIVE !
22 mai 2022

Doctrina intelectualista a Sfantului Augustin

adriana_macsut

Personalitatea Sfântului Augustin atrage atenția datorită faptului că a scris o emoționantă autobiografie și a elaborat o filosofie creștină. Nu trebuie însă uitat că atât scrierile sale cât și autobiografia sa reprezintă surse despre societatea lumii antice în care a trăit. Scrierile sale arată că este un platonician creștin. Filosofia sa creștină constituie o sinteză între teologia creștină și teismul platonician. Autobiografia sa (ilustrată în Augustin, Confesiuni, Editura Nemira, București, 2010) îl arată ca un om modern care stăpânește concepte psihologice. Este și un veritabil om de știință modern care susține că ordinea matematică și rațiunea sunt trăsături esențiale ale lumii.

Ca fundament pentru credință, Sfântul Augustin construiește o filosofie creștină în care arată cum are loc întâlnirea dintre inteligență și credință. Credința, arată acesta, trebuie să aibă în vedere toate facultățile omenești, în special voința și rațiunea, iar cateheza are drept scop fundamentul credinței (De Praedestinatione Sactorum I. 5). De asemenea credința este, pentru el, o călăuză spre cunoaștere, iar cunoașterea este răsplata credinței (Sermo CXXVI 1,1). De precizat că sfântul Augustin stabilește un raport între credință și autoritatea divină care pornește de la faptul că omul este creatură, iar Dumnezeu este Creatorul (ibidem).

Filosoful Maritain arată ca la Augustin este vorba de inteligenta, provenită din credința, descrisă ca înțelepciunea difuzată de uniunea mistică a înțeleptului cu Dumnezeu (Jacques Maritain, De la philosophie chrétienne,  Desclée de Brouwer,  Paris, 1933). La rândul său Ettiene Gilson arată că Augustin a pledat pentru stabilirea în mod rațional a motivelor credinței deoarece pentru el teologia este o știință (Étienne Gilson, L’esprit de la philosophie médiévale,  J. Vrin,  Paris, 1932).

În ansamblu, se poate afirma că înțelepciunea lui Augustin este încă actuală se datorează ,,geniului speculativ pus în slujba credinței” (Anton Adămuț, Filosofia Sfântului Augustin, Editura Polirom, Iași, 2001, p. 82). Este așadar o doctrină intelectualistă!

Dr. Adriana Macsut