Furnizarea apei este întreruptă luni, 13.11.2023, între orele 08:30 - 15:00, pentru remedierea unei defecțiuni pe strada Nufărului. Străzi afectate: Horticolei (parțial), Spicului, Nufărului, Doboșari.

În zilele de 15 și 16 iulie 2023, Colegiul Economic „Octav Onicescu” Botoșani a fost gazda unui eveniment pentru tinerii pasionați de dezbateri academice. Forumul Regional de Dezbateri Academice (FRDA) pentru liceeni, organizat de Asociația de Comunicare, Oratorie, Retorică și Dezbateri (ACORD) din Iași, a adunat echipe de liceeni talentați din județele Botoșani, Suceava și Iași pentru a-și demonstra abilitățile în arta argumentării și dezvoltării personale.

Competiția FRDA a fost o rampă de lansare pentru Forumul Național de Dezbateri Academice (FNDA), organizat de Asociația Română de Dezbatere, Oratorie și Retorică (ARDOR) și Asociația Cluburilor de Dezbateri din Vest (ACDV), care se va desfășura în perioada 8-12 august 2023 la Timișoara.

Pe parcursul celor două zile, elevii au dezbătut teme complexe, precum serviciile publice în raport cu taxele plătite, drepturile omului și decizia unui tânăr de 18 ani față de o scrisoare care i-ar prezice moartea. Aceste dezbateri au reprezentat o oportunitate pentru elevi să-și exerseze abilitățile de argumentare, vorbit în public, lucru în echipă și gândire critică.

Printre echipele calificate la prestigioasa competiție națională se numără și echipa Clubului de Dezbateri „LOGOS” al Colegiului Național „Nicu Gane” Fălticeni. Echipa este formată din elevii Anamaria Onea (clasa a X-a, Științe Sociale), Daria Ungureanu (clasa a X-a, Matematică-Informatică) și Octavian Merlă (clasa a IX-a, Matematică-Informatică). Tinerii au impresionat prin performanțele lor și au convins juriul cu argumente solide și abordări analitice.

Profesorul Ioan Caulea, coordonatorul Clubului de Dezbateri „LOGOS”, consideră că dezbaterea este o metodă educațională valoroasă, care dezvoltă abilități esențiale pentru tineri, precum spiritul critic, rezistența la manipulare și înțelegerea obiectivă a problemelor controversate. Elevii participanți au împărtășit entuziasmul și transformările pe care le-au trăit datorită implicării în activități de dezbateri.

Anamaria Onea a dezvăluit că această experiență i-a oferit încrederea de a vorbi în fața publicului și abilități analitice, în timp ce Daria Ungureanu a subliniat dezvoltarea personală și sprijinul oferit de comunitatea debate-ului, iar Octavian Merlă a recunoscut că dezbaterea îi antrenează mintea și îi deschide perspective noi.

La FRDA au mai participat echipe de elevi de la Colegiul Național „A. T. Laurian” Botoșani, Colegiul Național „M. Eminescu” Botoșani, Colegiul Național „Petru Rareș” Suceava, Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava și Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului.

„Dezbaterea este o metodă educațională, dar și o metodă de dezvoltare personală, astfel încât să ajute tinerii să își formeze și să-și dezvolte abilitățile de argumentare, vorbire în public, lucru în echipă, gândire critică. Prin abordarea și analiza ambelor fațeteale unei teme (numită moțiune în limbajul specific), dezbaterea poate fi utilizată în cazul unor teme ”controversate”, pentru a spori toleranța, acceptarea, gradul de înțelegere. Aceasta dezvoltă în rândul elevilor capacitatea de analiză a problemelor controversate, spiritul de fair-play, rezistența la manipulare și propagandă și ajută la obținerea unei imagini nedistorsionate de prejudecăți. În acest context, elevii sunt determinați să emită judecăți asupra unei teme folosind criterii obiective, și totodată, să apere o poziție folosind argumente susținute de dovezi clare, și nu de simple opinii. Realizată într-un cadru public, dezbaterea poate atrage atenția asupra unei teme de importanță și poate implica o comunitate în dialog. Această modalitate de formare este una destul de răspândită la nivel național și internațional, adunând din ce în ce mai mulți adepți an de an, dând astfel plusvaloare mesajelor societății civile, ale opiniei publice în ansamblu”. (prof. Ioan Caulea, coordonatorul Clubului de Dezbateri „LOGOS” al Colegiului Național „Nicu Gane”).

„Pe plan individual, dezbaterile au avut un impact imens asupra mea. De ce? Fiindcă m-au ajutat să îmi inving frica de a vorbi în fața unui public, mi-au arătat cum să fiu analitică într-o discuție și să găsesc punctele slabe ale unei idei și, de asemenea, mi-au demonstrat că pot fi de neoprit atunci când îmi folosesc cuvintele în avantajul meu. Dezbaterile pentru mine sunt o artă, iar eu sunt artistul.” (Anamaria Onea)    „Am intrat în lumea debate-ului din pură curiozitate, știind că poate fi o activitate extrașcolară interesantă și incitantă, unde poți învăța foarte multe informații, din aproape orice domeniu de activitate. Debate-ul s-a dovedit a fi mult mai mult de atât, un mediu cu oameni pe care am ajuns să îi consider o a doua familie și care îți susțin dezvoltarea fără să îți dai seama. Am devenit o persoană mai deschisă, mai analitică și cu mult mai multă încredere în mine, iar pentru toate acestea nu pot fi decât etern recunoascătoare fiecărei persoane care a contribuit la formarea mea.” (Daria Ungureanu)  

„Dezbaterile reprezintă dorința de a argumenta, analiza, și evalua, de a prezenta propriul raționament în ceea ce privește un anumit subiect. Dezbaterile înseamnă muncă de echipă, puterea de a colabora și de a crea noi idei ce aduc persuasiunea la noi niveluri. Dezbaterile sunt pentru oamenii ce nu sunt intimidați de ideea de a susține orice punct de vedere, chiar dacă aderă la valorile lui sau nu. Această artă a argumentării îți antrenează mintea în noi moduri, te ajută să vezi lumea din perspective noi și te dezvoltă frumos ca ființă umană. Dezbaterile sunt mai mult decât un joc, dezbaterile sunt un lifestyle de dezvoltare, comunicare și conectare.” (Octavian Merlă)  

About Author

Descoperă mai multe la FĂLTICENI ONLINE

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura

Descoperă mai multe la FĂLTICENI ONLINE

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura